Jännittävästä työhaastattelusta selviää mielikuvaharjoittelulla!

Kevät on opiskelijoille kiireellistä aikaa. Luentojen ja tenttien lisäksi monilla ajankohtaisimpana asiana on työnhaku kesäksi. Jännittävin osuus työnhaussa on usein työhaastattelu. Työhaastattelu on esiintymistilanne, jossa jokainen toivoo onnistuvansa. Kuinka harjoitella esiintymistilannetta? Miten toimia jännittävässä tilanteessa ja lieventää siihen liittyvää stressiä?

Selvitimme parhaat vinkit esiintymistilanteen harjoitteluun Aleksi Litovaaralta. Aleksi luennoi seminaareissa, ohjaa työpajoja ja kursseja sekä toimii mindfulness asiantuntijana yrityksissä ja mediassa. Valmennustaitojensa ja asiantuntijuutensa lisäksi Aleksilla on paljon kokemusta erilaisista esiintymistilanteista. Hän on lumilautailu-uransa jälkeen toiminut urheilumanagerina, juontanut ja tuottanut omaa TV-ohjelmaa, opettanut, valmentanut ja luennoinut.

MITEN VALMISTAUTUA ESIINTYMISTILANTEESEEN?

Tärkeintä on esiintymistilanteen harjoittelu. Monet harjoittelevat tarkkaan ne asiat, joita aikovat sanoa. Asiasisällön harjoittelu on toki tärkeää, mutta vireystila harjoittelussa on erilainen kuin itse esiintymistilanteessa. Harjoittelupaikka on usein turvallinen kotiympäristö ja esiintymispaikka on tuntematon. Turvallisessa ympäristössä harjoittelusta puuttuu esiintymistilanteessa syntyvä jännitystila. Suosittelen tekemään harjoittelutilanteesta mahdollisimman aidon – voit vaikka asettaa tuolit vastakkain ja kuvitella haastattelijan istuvan edessäsi tai laittaa seinälle kasvokuvan, jolle puhut. Harjoittele katsekontaktia ja jännittävien tunteiden sietämistä – tunteita ei tarvitse poistaa, mutta niiden kanssa voi tottua toimimaan. Suhtaudu harjoitteluun teatraalisesti, eläydy ja anna jännityksen tulla, jotta voit opettaa itsesi onnistumaan stressaavassakin tilanteessa.

MIKÄ ON HYVÄ TAPA KÄSITELLÄ JÄNNITTÄVÄ TILANNE?

Muista, että on täysin normaalia tuntea kaikenlaisia tunteita. Jännitys, pelko ja ahdistus ovat kaikki aivan normaaleja tunteita. Niistä ei ole haittaa,ja ne voi kohdata hyväksyvän läsnäolevasti kehossa. Tilanteet ja tunteet ovat ohimeneviä, joten voit antaa itsellesi mahdollisuuden rauhoittua, nimetä tunne ja tunnustella missä kohtaa kehossa se tuntuu. Voit oppia tuntemaan, miten erilaiset tunteet liikkuvat kehossa ja miten niihin tulee suhtautua.

VOIKO JÄNNITYKSESTÄ OLLA HYÖTYÄ?

Tämä on täysin yksilökohtaista, mutta esimerkiksi Bruce Springsteeniltä kysyttiin ennen esiintymistä: ”Onko sinulla lavakammoa”. Hän vastasi: ”Ennen esitystä menen valkoiseksi, minua oksettaa ja sydän pamppailee. Kaikki kehoni merkit kertovat, että olen valmis rokkaamaan.” Joku voisi ajatella, että tuo on selvää lavakammoa, mutta hän oli oppinut suhtautumaan kehon viesteihin ja tuntemuksiin niin, että ne toimivat hänelle eduksi.

Ei kannata jäädä miettimään minkälainen jännityskokemus on, vaan voit pohtia miten sen kanssa pystyy olemaan. Ei ole oikeastaan väliä jännittääkö vai ei, vaan tärkeintä on se, miten sen kanssa pystyy toimimaan. Työhaastattelussa kannattaa muistaa, että taitosi työtehtävään on olennaisin tekijä. Olet rautainen ammattilainen, vaikka esiintymistilanne menisi miten vaan.

Työhön tarvittava osaaminen sinulta löytyy jo, joten esiintyminen on vain pieni harjoiteltavissa oleva osuus työnhaussa. Muista, että esiintymistaidot kasvavat harjoittelemalla. Voit ottaa tilanteeseen myös ns. helikopterinäkökulman ja katsoa tilannetta korkealta. Ota ajallista etäisyyttä ja katso tilannetta 10 päivän, 10 kuukauden ja 10 vuoden päästä, se voi tuottaa vapautta ja vähentää jännitystä. Vaikka tuntuisikin aluksi, että kyseessä on ”once in a lifetime” -tilaisuus, tilanteen merkitys ei ole niin iso ja se ei ole niin vakava. Monesti hukattu ”once in a lifetime” -tilaisuus on johtanutkin johonkin vielä parempaan, jonka tajuaa vasta myöhemmin.

KUINKA HYÖDYNNÄN MIELIKUVAHARJOITTELUA VALMISTAUTUESSANI TYÖHAASTATTELUUN?

Eläydy aidosti onnistumistilanteeseen. Sulje silmät ja sammuta valot, jos mielikuvien tuottaminen on sinulle haastavaa. Kuvittele ja näe tilanne omien silmiesi kautta, ihan kuin se tapahtuisi juuri siinä hetkessä. Osalle ihmisistä on helpompaa katsoa tilannetta ulkopuolelta, ikään kuin ulkopuolisen näkökulmasta, mutta yritä katsoa tilannetta mieluusti omien silmiesi kautta, jotta voit tuottaa aivoillesi aidoimman kokemuksen. Aivot harjaantuvat sekä todellisissa että aidoisti kuvitelluissa tilanteissa, joten kuvittelu vahvistaa onnistumista. Käy haastattelu mielikuvissasi onnistuneesti läpi. Älä lopeta kuitenkaan haastatteluun vaan jatka eteenpäin siihen, kun olet jo töissä ja siihen millaista se voisi olla.

Monet pelkäävät haastatteluissa pettymyksiä, mutta ihmiset yleensä liioittelevat pettymyksen kokemusta ja unohtavat voimavaransa sekä valmiutensa päästä siitä yli. Mielikuvissakin voi tulla epäonnistumisia. Jos mielikuvaharjoittelussa tapahtuu joku ”virhe”, senkin voi ottaa osaksi harjoitusta. Älä lopeta ”virheen” tapahtuessa ja aloita alusta, vaan treenaa sitä, miten tilannetta kannattaisi jatkaa. Tällä tavalla aivosi tutustuvat ennalta-arvaamattomiin tilanteihin, joihin haastattelun tullessa on jo jollain tapaa valmistautunut.

MILLAISTA HARJOITUSTA SUOSITTELISIT STRESSIN LIEVENTÄMISEEN?

Yksinkertainen kolmen askeleen harjoite: Pehmene, Tyynnytä ja Salli.

Pehmene: Jos huomaat stressaantuvasi, siirrä huomio kehoosi. Käy läpi onko kehossa kohtia, joissa huomaat kireyttä. Pystytkö antamaan esimerkiksi uloshengitykselläsi kireän kohdan pehmentyä?

Tyynnytä: Ota mielikuvaasi vaikkapa paras ystäväsi, joka sanoo sinulle jotain kannustavaa ja ystävällistä. Anna itsellesi lupa vastaanottaa se kannustava ystävällisyys. Tyynnytysvaiheeseen voit liittää myös lempeää ja ystävällistä kosketusta itseesi, sillä meillä on mahdollisuus kosketuksella tyynnyttää omaa kehoamme.

Salli: Tilanteen hyväksyminen. Tämä askel on hieman paradoksaalinen ja se voi tapahtua kuin itsestään tai sitä voi joutua harjoittelemaan. Tärkeintä on kuitenkin, ettet vaadi hyväksyntää itseltä väkisin, sillä sitä ei voi pakottaa. Pakottaminen muuttuu nopeasti itselleen valehteluksi. Hyväksyminen on taito ja prosessi, jossa voit harjaantua. Kun et taistele omia tuntemuksia vastaan ne menevät ohi nopeammin.

 

Teksti: Eetu Viitasalo
Kuva: Gettyimages

Author

Työkirjan toimitus

Parhaat vinkit työnhakuun ja uraan. Blogissa haluamme antaa tietoiskuja, kertoa tarinoita ja tuoda työnhaun tuoreimmat uutiset juuri sinulle.

Kaikki irti rekrymessu