Materiaalien 3D-mallinnus siirtyi tieto­kone­aikaan

Miika Aittala tekee tavallisista kännykkäkuvista materiaalimalleja, joilla voi vaivattomasti vuorata bittimaailman pintoja vaikkapa tinapaperilla, ruosteisella metallilla tai roudarin­teipillä.

3D-mallin herättäminen henkiin on oma taiteenlajinsa. Peleissä koko pelimaailma luodaan reaaliajassa, ja monen elokuvan lavasteet ja hahmot ovat olemassa vain 3D-mallina. Kun elokuvaa renderöidään eli luodaan ruutu ruudulta, tarvitaan paljon tietoa: 3D-maailman geometria, kamerakulma, pintojen materiaali ja valaistus.

Maailmankuulun MIT-yliopiston suurimmassa tutkimuslaboratoriossa, The Computer Science and Artificial Intelligence Laboratoryssä (CSAIL) työskentelevän tutkija Miika Aittalan tutkimusaiheena olevat matemaattiset funktiot laskevat renderöinnin aikana, miten valo kustakin 3D-maailman pikselistä heijastuu.

”Eri materiaalien mikroskooppiset karheudet saavat valonsäteet heijastelemaan eri suuntiin”, Aittala selittää.

Lue lisää aiheesta TEK-lehdestä

Teksti: Petja Partanen
Kuva: Bruce Vickmark

Author

Työkirjan toimitus

Parhaat vinkit työnhakuun ja uraan. Blogissa haluamme antaa tietoiskuja, kertoa tarinoita ja tuoda työnhaun tuoreimmat uutiset juuri sinulle.

Viimeisimmät blogipostaukset

#Teekkarit

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

SEURAA TEEKKAREITA INSTAGRAMISSA

Käsittämätöntä, k