Materiaalien 3D-mallinnus siirtyi tieto­kone­aikaan

16.11.2017#Tekniikka, Työelämä

Miika Aittala tekee tavallisista kännykkäkuvista materiaalimalleja, joilla voi vaivattomasti vuorata bittimaailman pintoja vaikkapa tinapaperilla, ruosteisella metallilla tai roudarin­teipillä.

3D-mallin herättäminen henkiin on oma taiteenlajinsa. Peleissä koko pelimaailma luodaan reaaliajassa, ja monen elokuvan lavasteet ja hahmot ovat olemassa vain 3D-mallina. Kun elokuvaa renderöidään eli luodaan ruutu ruudulta, tarvitaan paljon tietoa: 3D-maailman geometria, kamerakulma, pintojen materiaali ja valaistus.

Maailmankuulun MIT-yliopiston suurimmassa tutkimuslaboratoriossa, The Computer Science and Artificial Intelligence Laboratoryssä (CSAIL) työskentelevän tutkija Miika Aittalan tutkimusaiheena olevat matemaattiset funktiot laskevat renderöinnin aikana, miten valo kustakin 3D-maailman pikselistä heijastuu.

”Eri materiaalien mikroskooppiset karheudet saavat valonsäteet heijastelemaan eri suuntiin”, Aittala selittää.

Lue lisää aiheesta TEK-lehdestä

Teksti: Petja Partanen
Kuva: Bruce Vickmark

Käsittämätöntä, kollegani on taiteilija

Työkirjan toimitus

Parhaat vinkit työnhakuun ja uraan. Blogissa haluamme antaa tietoiskuja, kertoa tarinoita ja tuoda työnhaun tuoreimmat uutiset juuri sinulle.

Viimeisimmät blogipostaukset

#Teekkarit

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No connected account.

Please go to the Instagram Feed settings page to connect an account.

SEURAA TEEKKAREITA INSTAGRAMISSA