TYÖNHAUN MATERIAALIT

Aloittaessasi työnhaun on tärkeää, että käyttämäsi materiaalit, CV, hakemus ja portfolio, ovat kunnossa. Ne toimivat käyntikorttinasi työnantajalle, ja kertovat työkokemuksesi, aikaansaannostesi, osaamisesi ja taitojesi lisäksi, millainen olet ihmisenä ja työntekijänä. Anna itsestäsi mahdollisimman hyvä kuva! Muista kuitenkin, että yhtä oikeaa mallia tai tapaa tehdä ei ole olemassa, vaan oleellisempaa on, että kirjoitat omakohtaisesti, selkeästi ja helppolukuisesti. Räätälöi tekstisi haettuun työpaikkaan sopivaksi ja muista noudattaa työnantajan antamia hakuohjeita.

CV

MIKÄ ON CV:N TARKOITUS?

CV kertoo sinusta perusasiat: koulutus, työkokemus, vastuut, aikaansaannokset, erityiset taidot ja sen mitä teet vapaa-ajallasi. Lukija saa sen avulla sinusta kuvan tiivistetyssä muodossa. Muista laittaa myös yhteystietosi, jotta sinut voidaan tavoittaa.

MIKÄ ON HYVÄ PITUUS CV:LLE?

Rakenna CV:si sisältö edellä, mutta suositeltu maksimipituss opiskelijan CV:lle on 2 sivua. Hakijoita tiettyyn tehtävään saattaa olla paljon, joten rekrytoijilla ei ole aikaa tuhottoman pitkille CV:ille.

PITÄÄKÖ CV:N OLLA SUOMEKSI VAI ENGLANNIKSI?

CV on hyvä olla samalla kielellä kuin työpaikkailmoitus. Esimerkiksi: mikä työpaikkailmoitus on englanniksi, kannattaa myös CV kirjoittaa englanniksi.

ONKO CV:SSÄ HYVÄ OLLA VALOKUVA?

Se on erittäin suositeltavaa. Valokuva antaa rekrytoijalle monipuolisemmin kuvan hakijasta ja auttaa muistamaan hänet paremmin. CV:n kuvaksi varmin valinta on hyvälaatuinen ja luontevan positiivinen kasvokuva. Hymykään ei ole haitaksi!

VOIKO TYÖN MAINITA CV:SSÄ, JOS SIITÄ EI OLE TODISTUSTA?

Ehdottomasti. Voit tarvittaessa pyytää työtodistusta myös jälkikäteen, sillä työnantajalla on velvollisuus antaa työtodistus vielä 10 vuoden ajan työsuhteen päätymisen jälkeen.

VOIKO MAINITA SELLAISESTA TYÖSTÄ, JOTA EN OLE TEHNYT TYÖSUHTEESSA?

Kannattaa ihmeessä mainita kaikista kokemuksista, jotka ovat kartuttaneet osaamistasi. Harrastukset, luottamustehtävät, sukulaisten yrityksissä auttaminen, vapaaehtoistyö jne. voivat olla tärkeää työkokemusta. Vähäpätöisiltäkin tuntuvat tehtävät saattavat olla oiva esimerkki siitä, että osaat toimia työelämässä.

MITEN OSAAMISTODISTUKSET (ESIM. TYÖTURVALLISUUSKORTTI) MERKITÄÄN CV:HEN?

Niissä korteissa, joissa on viimeinen voimassaolopäivä, merkitse se näkyviin. Korteissa, jotka ovat toistaiseksi voimassa, oleellista on myöntämispäivä.

VOIKO CV:SSÄ VIITATA VERKOSSA OLEVAAN LISÄTIETOON?

Jos sinulla on LinkedIn-profiili, portfolio tai jotain muuta työnhakusi kannalta oleellista materiaalia verkossa, voit laittaa niihin linkin CV:stäsi.

VOIKO VARUSMIESPALVELUKSEN / SIVIILIPALVELUKSEN MERKITÄ CV:HEN?

Kyllä, kaikki kokemus ja muu koulutus on mainitsemisen arvoista. Työnantajaa saattaa myös kiinnostaa, onko palveluksesi vasta edessäpäin.

MITEN MERKITÄ VANHEMPAINVAPAA CV:HEN?

Voit joko mainita siitä erikseen CV:si työkokemuskohdassa tai viitata lapsiisi ja heidän syntymäaikoihinsa yhteystietojesi kohdalla. Kokeile, mikä omassa CV:ssäsi tuntuu parhaalta tavalta.

MIKSI REKRYTOIJAA KIINNOSTAA, MITÄ TEEN VAPAA-AJALLA?

Harrastukset ja muut kiinnostuksen kohteet antavat kuvaa persoonallisuudestasi. Ne voivat joskus olla eduksi hakemaasi tehtävään. On myös tärkeää, että teet jotain muutakin kuin opintoja ja töitä. Mieti, mitä harrastuksesi kertovat sinusta työnhakijana.

MISTÄ LÖYDÄN ESIMERKKEJÄ CV:ISTÄ?

Olemme tehneet sinulle esimerkkejä CV:istä työnhakutarinoiden muotoon. Esimerkkejä on myös ruotsiksi ja englanniksi.

Työhakemus

MITEN EROAA CV:STÄ?

Hyvä työhakemus vastaa kysymykseen, miksi CV kannattaa lukea läpi. Hyvä hakemus ei toista väkinäisesti CV:n sisältöä, vaan nostaa siitä esiin haettavan tehtävän kannalta tärkeimmät asiat – mahdollisimman myyvästi. Siinä vakuutetaan lukija hakijan motivaatiosta kyseiseen tehtävään sekä tuodaan esiin hakijan työpersoonallisuutta eli luonteenpiirteitä ja ominaisuuksia työssä. Muista, että hakemuksessa on hyvä painottaa myös sitä, mitä lisäarvoa pystyt työnantajalle tuomaan.

MIKSI YKSILÖLLISYYS ON TÄRKEÄÄ?

Mitä enemmän hakemus on räätälöity haettuun tehtävään, sen tehokkaammin se herättää lukijan kiinnostuksen. Positiivisen ennakkoluuloton ja reipas asenne ovat aina valttia työnhaussa eikä sitä kannata hakemuksessakaan piilotella! Palkkatoivetta ei työhakemukseen kannata laittaa, jollei sitä ole erikseen pyydetty: tässä vaiheessa kilpaillaan vasta työhaastatteluun (tai sitä edeltävään puhelin-/Skype-/videohaastatteluun) pääsemisestä, liika aktiivisuus asiassa voi antaa hakijasta väärän kuvan.

MITÄ KIRJOITAN HAKEMUKSEEN?

Työhakemuksen ei tarvitse olla pitkä, varsinkaan jos sen sisältö alkaa vähääkään vesittyä turhasta informaatiosta. Jo muutamallakin lauseella voi saada erinomaisen hakemuksen (kuka olen, miksi haen tehtävään ja miksi olisin varteenotettava kandidaatti tehtävään). Lyhyen hakemuksen voi tehdä suoraan sähköpostiin tai rekrytointilomakkeen vapaaseen tekstikenttään, mutta CV:n on oltava liitteenä. Lyhyt, positiivinen ja osuva saateviesti pesee pitkän, virallisen ja rönsyilevän hakemuksen mennen tullen!

MISTÄ LÖYDÄN ESIMERKKEJÄ?

Olemme tehneet esimerkkihakemuksen, jota ei kannata suoraan kopioida, mutta josta voit saada hyviä vinkkejä.

Portfolio

MIKÄ PORTFOLIO ON?

Portfolio on työnäytekansio, jonka tarkoituksena on esitellä kokoajansa osaamista. Sitä käytetään haettaessa töitä tai opiskelupaikkaa, oman ammatillisen kehittymisen seurannassa ja opitun itsearvioinnissa.

Aiemmin portfolio oli fyysinen kansio, jossa työnäytteitä säilytettiin, mutta nykyään muoto on yleensä sähköinen. Nykyään vastaanottaja odottaa todennäköisimmin saavansa linkin, joka vie helposti selattavalle sivustolle.

MIKSI JA MILLOIN PORTFOLIOTA TARVITAAN?

Portfolion avulla voit saada haastattelukutsun helpommin: visuaaliset todisteet tehdyistä projekteista ovat uskottavampia kuin lista adjektiiveja hakukirjeessäsi. Sen avulla voit näyttää konkreettisesti, millaisia töitä olet tehnyt aikaisemmin.

Vaikka portfoliota ei olisi erikseen pyydetty, kannattaa se silti ottaa haastatteluun mukaan ja nostaa esille sopivassa kohdassa. Lisää sähköisen portfolion linkki myös CV:hen ja LinkedIn-profiiliin, jolloin haastattelijalla on mahdollisuus käydä katsomassa sitä jo ennen haastattelua.

MITÄ PORTFOLIOSSA OLISI OLTAVA?

Portfoliossa tuot esiin parhaat työsi eli niiden määrä ei korvaa laatua. Kannattaa ottaa mukaan vain olennaiset työt kuhunkin haettavaan tehtävään. Vastaanottaja odottaa pääsevänsä mahdollisimman nopeasti käsiksi oleelliseen materiaaliin. Tee siis looginen rakenne portfolioon.

Vanhimmat työt kannattaa poistaa tai ainakin otsikoida siten, ettei niitä vahingossakaan tulkita uusimmiksi. Jos olet tehnyt töitä yhteistyössä muiden kanssa, on oleellista kertoa selkeästi, mistä olet ollut itse vastuussa, joten mainitse roolisi jokaisen projektin kohdalla.

MITEN ALOITAN OMAN PORTFOLION KOKOAMISEN?

Ennen oman portfolion luomista käytä hetki siihen, että selailet muiden osaajien sivuja pohtien, mikä toimii ja mikä ei. Verkosta löytyy erilaisia portfolioalustoja, joita voit käyttää apunasi. Esimerkiksi taiteellista osaamistasi esitellessä DeviantArtin ja ArtStationin kaltaisten ilmaisten alustojen kautta pääset helposti alkuun.

Mikä LinkedIn on?

LinkedIn on sähköinen CV, mutta se on myös paljon enemmän! Se on käyntikorttisi ja kontaktisi samassa paketissa. Se on ammatillisen verkostoitumisen ja työnhaun some-kanava, jonka käyttäjämäärät ovat Suomessakin voimakkaassa kasvussa.

AMMATILLISEN PROFILOITUMISEN VÄLINE

LinkedIn on alusta oman asiantuntijuuden esittelyyn ja työkalu itsensä markkinointiin. LinkedIn-profiilissasi voit tuoda vahvuutesi esille: kerro kokemuksistasi, osaamisestasi, motivaatiostasi ja mistä olet kiinnostunut. LinkedIn on myös oivallinen paikka tuoda esiin omaa arvokasta näkemystä. Voit tehdä päivityksen, jossa jaat tietoa tai otat kantaa ajankohtaisiin asioihin. Jakamasi tieto voi olla omaasi tai yhtä hyvin myös jonkun toisen tuottamaa (muista mainita lähde). Linkitä esimerkiksi artikkeliin tai aineistoon, tai jaa jonkun toisen puheenvuoro tai mielipidekirjoitus. Kun jaat tällaista aineistoa, kerrot verkostollesi, mikä sinun mielestäsi on tärkeää asiantuntemusalueellasi ja mitä pidät alasi keskeisinä, ajankohtaisina aiheina.

Tiedon välittämisen lisäksi voit nostaa esiin kokemukseesi tai opintoihisi perustuvia näkemyksiäsi, muodostaa kokonaiskuvia jostakin ajankohtaisesta teemasta tai vaikkapa kommentoida julkisuudessa käytävää keskustelua. Varmista, että teet itsestäsi näkyvän ja pohdi tarkkaan, minkä aihepiirien alla haluat tulla assosioiduksi kun aktiiviset ammattilaiset hakevat tietoa ja näkemyksiä.

TIEDONHAKUKANAVA

LinkedInin parhainta antia on monipuolinen ja ajankohtainen sisältö. Selkein LinkedInin käyttötarkoitus on työpaikkojen ja osaajien bongaaminen. Monet työnantajat ja erityisesti suorahaku- ja rekrytointikonsultit etsivätkin sieltä päivittäin sopivia ehdokkaita erilaisiin tehtäviin. LinkedIn on myös oiva työväline omiin vaihtoehtoihin liittyvän tiedon saamiseen ja oman tulevaisuuden suunnitteluun. Katso muiden profiileja: mitä he tekevät, minkälaisissa firmoissa he ovat töissä, minkälaisia uramahdollisuuksia ylipäätään löytyy. Tutki ja inspiroidu! Ota mallia muiden saman alan osaajien profiileista ja poimi parhaat ideat käyttöösi. LinkedInin etusivulle saat kontaktiesi päivityksiä. Saat lisää hyödyllistä sisältöä syötteeseesi seuraamalla niitä yrityksiä ja LinkedIn-ryhmiä, jotka kiinnostavat sinua. Hyödynnä siis LinkedIniä tutustuaksesi itsellesi tärkeisiin aihepiireihin sekä ammattikuntasi vaikuttajiin ja päättäjiin. Kun seuraat alasi ammattilaisia ja keskustelet heidän kanssaan, saat mahdollisuuden oppia uutta vaikka joka päivä.

VERKOSTOITUMISALUSTA

Laaja verkosto auttaa sinua löytämään työpaikan. Kasvata verkostoasi ja kutsu LinkedIn-kontakteiksi työkaverisi, pomosi, entiset ja nykyiset koulu- ja opiskelukaverisi, harrastuspiirisi, perheesi sekä sosiaalisen median verkostosi. Kun olet tekemisissä uuden ihmisen kanssa, voit tutustua häneen LinkedInin avulla. Etsi hänen profiilinsa ja pyydä kontaktiksi. Suosi uniikkeja viestejä, vältä sviestiä: “I’d like to connect with you on LinkedIn”. Pienellä panostuksella saat vastaanottajan tuntemaan itsensä erityiseksi ja vahvistat keskinäistä suhdettanne. Kerro esimerkiksi missä olette tavanneet. Jos ette vielä tunne toisianne, kerro miksi haluaisit verkostoitua. Voit kysyä, missä asioissa voit pyytää hänen apuaan.

Voit kirjoittaa esimerkiksi: ”Heippa, ja kiitoksia verkostoitumispyynnöstä. Jos sun pitäisi sanoa yksi asia mistä sulta voi pyytää apua niin mikä se olisi? Mun erityisosaamista on seuraavat aiheet: 1. LinkedIn ja Social selling, 2. Myynti ja myynnin kehittäminen.”

Haluaisitko jutella kiinnostavan yrityksen työntekijän kanssa? LinkedIn on loistava kanava lähestyä ihmisiä ammattimaisessa mielessä. Voit lähettää ennestään tuntemattomalle ihmiselle kontaktipyynnön ja viestin, jossa kerrot arvostavasi tämän tekemää työtä ja haluavasi vinkkejä, kuinka päästä itse toimimaan samankaltaisissa tehtävissä. Voi olla, että henkilö ei ikinä vastaa, mutta parhaassa tapauksessa lähestymisesi panee alulle mielenkiintoisen keskustelun ja sinä saat kiinnostavaa tietoa asiantuntijalta!

Onko tiedossasi unelmatyöpaikka, mutta et tunne ketään firmasta? LinkedInin avulla voit selvittää yhteyden yrityksen työntekijöiden ja omien tuttaviesi välillä. Kirjoita yrityksen nimi hakukenttään ja etsi yrityksen työntekijöitä. LinkedIn paljastaa sinulle kuinka monen ihmisen päässä tuleva kollegasi on! Verkostoituminen on tärkeää, sillä sinut huomioidaan työnhaussa suuremmalla todennäköisyydellä, jos tunnet jonkun yrityksen sisältä.

Aktiivinen verkostoituja pitää LinkedIn-profiilinsa ajan tasalla paremmin kuin käyntikorttinsa. Muista, että tänä päivänä varsinkin asiantuntijatehtävissä työnhakijaa arvioidaan paitsi kokemuksen ja koulutuksen, myös verkoston perusteella. Mitä enemmän tehtävä sisältää asiakasrajapinnan tai sidosryhmien kanssa työskentelyä, sitä enemmän verkostolla on painoarvoa.

LinkedIn-profiilin rakentaminen

LinkedIn-profiilisi toimii sähköisenä käyntikorttinasi, jonka tarkoitus on luoda uskottava ja ammattimainen mielikuva sinusta alasi asiantuntijana.

 

VALOKUVA

Lisää profiiliisi valokuva. Ennen kaikkea kuva tekee profiilistasi eli sinusta inhimillisemmän ja helpommin lähestyttävän. Kuvan suhteen pätevät samat raamit kuin CV-kuvan kanssa: selkeä, asiallinen ja ajan tasalla oleva kasvokuva. Älä laita kuvaa, jossa esiintyy myös muita henkilöitä. Hymystä ei varmasti ole haittaa!

KANSIKUVA

Kansikuva on toinen hyvä tapa erottua ja tuoda persoonaa esiin profiilisivulla. Mitä visuaalisempi sivusi on, sen parempi. Kansikuvassa voit näyttää projektin, joka sinulla on parhaillaan käynnissä, kertoa harrastuksistasi, ohjata vierailemaan kotisivullasi tai tuoda esille käynnissä olevaa yrityksenne kampanjaa.

 

LINKEDIN-OSOITE

Oletusasetuksena henkilökohtainen LinkedIn-linkkisi on numeroita ja kirjaimia sekalaisessa järjestyksessä. Pääset siivoamaan osoitteen klikkaamalla omalla profiilisivullasi oikealta Edit public profile & URL. Voit kirjoittaa uuden yksinkertaisemman tunnistimen kohdassa Edit URL. Tätä nappia painamalla aukeaa kokonaan uusi sivusto. Laita se CVhen tai sähköpostisi allekirjoitukseen.

TIIVISTELMÄ – ABOUT

Profiilin yläosaan voit lisätä yhteenvedon, joka on erinomainen paikka korostaa ydinosaamistasi, tai sitä minkälaista työtä tällä hetkellä haet. Tarkoitus on tiivistää olennainen omasta osaamisesta. Yhteenvedon perusteella profiilin katsoja päättää, haluaako hän lukea sinusta lisää.

Esimerkkejä asioista mitä voit mainita about osiossa:
• Mitä tällä hetkellä teet ja työn edellyttävää ydinosaaminen: Mitä, milloin, miksi, missä ja millä?
• Mitkä ovat tärkeimmät saavutuksesi ja aikaansaannoksesi?
• Mitkä ovat tavoitteesi?
• Mitkä ovat vahvuutesi?
• Kuvaile tapasi tehdä työtä ja persoonallisia piirteitä.
• Jos etsit töitä, sano se! Kuvaile mitä haluat tehdä, mikä sinua kiinnostaa, mihin suuntaan haluat suunnata urasi jatkossa.
• Yhteystiedot; miten sinuun voi olla yhteydessä

SIJAINTI – LOCATION

Rekrytoijat käyttävät sijaintia kriteerinä kandidaattien etsimisessä. Valitse sijainti sen mukaan, miltä alueelta etsit töitä. Jos päättelet opintoja ulkomailla, mutta etsit töitä Turun seudulta, niin laita sijainniksi Turku.

OTSIKKO – HEADLINE

Nimesi alapuolella oleva otsikko kertoo, kuka olet työelämässä tai mitä tavoittelet seuraavaksi. Lisää otsikkoon avainsanoja, joilla haluat tulla löydetyksi, esim. Mechanical Engineer | Machine Design| Product development |CAD | Mechatronics | Simulations

Kerro avoimesti, jos olet työnhaussa, esim. Student of Electrical Engineering at Aalto University | Looking for new opportunities

KOKEMUS – EXPERIENCE

Kirjoita tehtävänimikkeen lisäksi kokemuksestasi riittävän yksityiskohtaisesti, mitä ja miten teet, mitä olet saanut aikaan ja keiden kanssa olen työskennellyt. Tähän osioon voi hyvin lisätä palkkatöiden lisäksi myös kesätyöpaikat, työharjoittelut, sekä koulussa tehdyt projektit.

KOULUTUS – EDUCATION

Tähän täytät tutkintoon johtavat koulutukset. Kerro mitä olet lukenut pääaineena sekä sivuaineena. Lopputöiden aiheita kannattaa myös avata. Mahdolliset vaihdot voi merkitä profiiliin erikseen. Lyhyempien koulutusten kohdalla kannattaa miettiä, sopivatko ne paremmin sertifikaatti- tai kurssi-osioon.

OSAAMINEN – SKILLS

Täytä skills-osio niin laajasti kuin pystyt. Kun olet listannut taitosi, muut käyttäjät voivat antaa sinulle suosituksia. Huomaa, että ilman osion auki klikkaamista näkyy vain kolme ensimmäistä osaamista. Varmista, että ne ovat ne, jotka ovat sinulle tärkeimmät. Muista vastavuoroisuus ja anna muillekin suosituksia!

SUOSITTELUT – RECOMMENDATIONS & KUDOS

Lisää luotettavuuttasi pyytämällä ja antamalla suositteluja ja kiitoksia; voi olla esimieheltä, mutta myös kollegalta, opiskelukaverilta, alaiselta, yhteistyökumppanilta, asiakkaalta. Suosituksissa olisi hyvä tuoda esille konkreettisia esimerkkejä, mitä olet työssäsi tehnyt ja saavuttanut.

MUUT OSIOT – ACCOMPLISHMENTS

 Kielitaito: Kielet kannattaa lisätä varsinkin, jos toimit kansainvälisissä tehtävissä tai haluat siirtyä niihin.

Organizations: Esimerkiksi yhdistykset, ainejärjestöt, järjestäytyneet yhteisöt, Kuvaile mitä siellä teit, omat vastuualueesi ja kerro esimerkki tekemisistä.

Courses: Yleensä täydennyskoulutusta, perustutkinnon aikana voi listata kursseja, jotka liittyvät asiantuntijana profiloitumiseen, esim. kielikurssit.

Certifications: yleensä täydennyskoulutusta, esim. kaikki laatuosaaminen, pätevyydet, labrastandardit, hygieniapassit ym.

Projects: kursseja, ryhmätöitä opiskelun aikana, kerro mitä teit ja miten sitä teit ja kenen kanssa. Oiva käytännön esimerkki projektityökokemuksesta!

Volunteer experience: Tähän osioon voi lisätä palkaton työkokemus, projektit, tapahtumat, tutorointi, mentorointi, sparraus, auttaminen

KIINNOSTUKSET – INTERESTS

Seuraa itseäsi kiinnostavia yrityksiä, ryhmiä ja aiheita. Seuraamasi kiinnostuksen kohteet kertovat myös mitkä toimialat sinua erityisesti kiinnostavat. Näiden avulla voit myös hieman avata omaa arvomaailmaasi ja sinulle tärkeitä asioita. Seuraamalla sinua kiinnostavia tahoja ja olemalla mukana ryhmissä, saat seuraamiesi tahojen uutisia uutisvirtaasi (Home).

RYHMÄT – GROUPS

Ryhmät auttavat verkostoitumaan oman alasi ihmisten tai vaikkapa rekrytoinnin ammattilaisten kanssa. Liittymällä LinkedIn-ryhmiin pysyt helposti ajan tasalla siitä mistä omalla alallasi puhutaan. Oman alan ryhmiä löytyy helposti tutkimalla mutten profiileja. Liity samoihin ryhmiin kuin oman alasi osaajat! Liity TEKin omaan TEKrekry ryhmään! TEKrekryn LinkedIn -ryhmästä löydät tekniikan akateemisten työpaikat ja koulutukset.

Linkki: https://www.linkedin.com/groups/6752375/

LinkedIn on hakukone

LinkedIn on sosiaaliseksi mediaksi naamioitu hakukone. Tämä kannattaa ottaa huomioon, kun tuunaat profiilistasi timanttisen. Mitä enemmän profiilissasi on asiaa mihin tarrata, sitä enemmän LinkedIn osaa näyttää sinulle relevanttia sisältöä. Mitä paremmin osaat kertoa, mitä osaat, haluat ja teet, sitä paremmin LinkedIn osaa näyttää sinulle sopivia työpaikkoja, yrityksiä, ihmisiä tai artikkeleita. Kannattaa siis tarkistaa, oletko kirjoittanut kokemuksistasi ja osaamisestasi samoilla avainsanoilla, joita muut käyttävät, kun he etsivät esimerkiksi alasi osaajia.

Avainsanat:

  • Löydät avainsanoja: työpaikkailmoitukset, toisten LinkedIn-profiilit, yritysten nettisivut
  • Avainsanoina toimivat: työkalut, prosessit, tittelit, laitteet, ohjelmistot, sertifioinnit, metodologiat, koulutusnimikkeet, ohjelmointikielet ym. konkreettiset asiat
  • Katso mitä sanoja alasi ihmiset käyttävät kuvaamaan omaa osaamistaan.
  • Varasta parhaat ideat!
  • Kuvaile osaamistasi oikeilla sanoilla: tarkista työpaikkoihin, koulutukseen ja nimikkeisiin liittyvät termit ja asiasanat.

Varmista, että avainsanoja löytyy profiilisi kaikista osioista.

AVAINSANOJA – KEYWORDS

Mistä löydän oman alani avainsanoja? Etsi vähintään kolme sinua kiinnostavaa avointa työpaikkaa ja liitä ilmoitusten tekstit osoitteeseen www.tagcrowd.com. Maantieteellisellä sijainnilla, tai muilla ulkoisilla motivaatiotekijöillä ei ole nyt merkitystä! Tämä verkkosivusto laskee kuinka usein sanat näkyvät tekstissä.

  • Kopioi ilmoitusten sisältö, ja etene seuraavan ohjeen mukaan:
  • Mene Tagcrowd -sivustolle
  • Liitä kaikkien kopioimiesi työpaikkailmoitusten sisällöt tyhjään kenttään
  • Valitse Show frequencies kohdasta Yes
  • Paina Visualize! -painiketta.
  • Nouseeko esille sellaisia avainsanoja joita sinäkin voisit hyödyntää?
  • Voit myös miettiä mitä sellaisia konkreettisia asioita hallitset, jotka voisivat toimia avainsanoina? Työkaluja, ohjelmointikieliä, sertifiointeja tms.?
  • Listaa tunnistamiasi avainsanoja alla olevaan vastauskenttään.

Esimerkiksi, jos haluaisit työskennellä ympäristöinsinöörinä, etsi kiinnostavia ympäristöinsinööri työpaikkailmoituksia LinkedInistä tai monster.fi-sivustolta. Yllä olevan esimerkin mukaan tulee seuraava luettelo avainsanoista: 1. Insinööri 61 (9%) 2. projekti 52 (8%) 3. jätevesi 42 (6%) 4. kokemus 41 (6%) 5. ympäristö 41 (6%) 6. hallinta 34 (5%) 7. suunnittelu 31 (5%) 8. energia 30 (5%) 9. kielitaito 30 (5%) 10. yhteistyötaidot 27 (4%)

Tagcrowd-avainsanojen perusteella seuraava otsikko voisi olla asianmukainen: Environmental Engineer with Management Experience | Wastewater & Sludge Treatment | Energy Efficiency 

Tämä otsikko ei ainoastaan selitä lukijalle, millaisista tehtävistä olet kiinnostunut, mutta näyttää myös osaamisalueitasi. Avainsanoja kannattaa ripotella LinkedIn profiilin eri osiin. Ylläpidä ja päivitä profiiliasi jatkuvasti: lisää uudet kokemuksesi, koulutuksesi ja saavutuksesi niin työn kuin opintojenkin osalta profiiliisi sitä mukaa kun niitä kertyy. Päivitä profiiliisi tasaisin aikavälein uusia mielenkiinnon kohteita.

MITEN OLET ONNISTUNUT OPTIMOIMAAN PROFIILISI?

Profiilia muokatessa on hyvä testata miten on onnistunut optimoimaan profiiliaan omien avainsanojen osalta. Onnistumistasi pääset testaamaan seuraavien vinkkien avulla:

  • Mene omaan profiiliisi
  • Klikkaa …-valikkoa Headlinen vieressä
  • Paina Save to PDF ja avaa tämä dokumentti
  • Valitse kaikki teksti ja kopioi se
  • Mene Tagcrowd -sivustolle
  • Liitä äsken kopioimasi teksti tyhjään kenttään
  • Valitse Show frequencies kohdasta Yes.
  • Paina Visualize! -painiketta. Miltä näyttää?
  • Mitkä sanat sinulla nousevat profiilissasi juuri nyt vahviten esille?

Työstä saadun informaation perusteella profiilisia avainsanojen osalta haluaamaasi suuntaan, ja toista harjoitus. Voit ottaa harjoituksen jälkeen sanapilvestä kuvakaappauksen, ja liittää sen alla olevaan vastauskenttään. Kun teet harjoituksen uudelleen, pääset täältä palauttamaan sanapilven avulla mieleesi lähtötilanteen.

Rekrytointijärjestelmät

MIKÄ REKRYJÄRJESTELMÄ?

Monella isommalla yrityksellä on nykyään käytössä netin kautta toimiva rekrytointijärjestelmä. Niistä näkyy hakijalle täytettävä verkkolomake. Järjestelmiä käytetään erityisesti rekrytoinneissa, joissa vastaajien määrä saattaa olla suuri. Näin yrityksen rekrytointivastaavan on helppo etsiä hakemuksia avainsanoilla ja silmäillä hakijoiden työkokemus ja pätevyydet avaamatta liitteitä.

Samalla profiililla voi yleensä hakea muitakin yrityksen avoimia tehtäviä. Kun järjestelmän lomake on kerran täytetty huolellisesti, seuraavalla hakukerralla pääsee helpommalla.

MITÄ TEEN ENNEN LOMAKKEEN TÄYTTÖÄ?

Tee ensiksi valmiiksi CV ja hakemus ennen kuin alat täyttää järjestelmän verkkolomaketta. Lomakkeen täyttäminen on helpompaa, kun sinulla on tarvittavat tiedot koottuna jo valmiiksi. Tämän lisäksi lomakkeella saattaa olla aikaraja, joten huolehdi, että sinulle ei tule kiire.

MITEN TÄYTÄN VERKKOLOMAKKEEN?

Verkkolomake on täytettävä tarkkaan ja huolella, vaikka siinä kysyttäisiinkin samoja tietoja kuin sinulla on jo CV:ssäsi. Kaikki kentät on täytettävä, sillä aukot huomataan nopeasti tietojasi tarkastettaessa. Muista myös, ettei kaikkiin lomakkeisiin edes voi liittää liitetiedostoja, joten kaikki tarvittava tulee täyttää suoraan verkkoon.

Tiivistä olennainen tieto osaamisestasi kenttiin annetun merkkimäärän puitteissa. Muista korostaa osaamista, joka on olennaista haetun tehtävän kannalta. Älä vain kopioi hakemustekstiäsi kenttiin tai vastaa vain parilla sanalla!

MUUTA HUOMIOITAVAA

Kannattaa pitää hakukoneoptimointi mielessä lomakkeen tietoja täytettäessä, sillä rekrytoijat tekevät sanahakuja järjestelmään syötetyistä tiedoista. Käytä osaamistasi kuvaavia avainsanoja täyttäessäsi lomakkeen vapaasti täytettäviä lisätietokenttiä.

Mieti tarkkaan vastauksiasi työtehtävään ja siinä tarvittavaan osaamisen liittyviin avoimiin kysymyksiin. Rekrytoija kiinnittää näihin erityisen paljon huomiota. Hyvillä vastauksilla voit antaa hyvän ensivaikutelman.

Pitchaus

MITÄ PITCHAUS ON?

Hissipuhe eli pitchaus on mietitty, kohdennettu ja harjoiteltu puhe, jossa esittelet itsesi, osaamistasi sekä uratavoitteitasi. Hissipuheen sisältö riippuu kuitenkin aina tilanteesta, kenelle puhut ja missä. Hissipuheen tavoitteena on herättää kuulijan kiinnostus sekä halu kuulla lisää.

Pitchaus lyhyesti: Kuka olet? Mitä osaat? Mitä tarjoat? Mitä tavoittelet?

MISSÄ PITCHAUSTA TARVITAAN?

• Rekrytointimessuilla:
Pidä huoli, että tiedät, kenelle puhut. Rekrytointimessujen osastoilla saatat törmätä yrityksen HR-asiantuntijaan, entiseen kesätyöntekijään, tiimin esimieheen tai markkinoinnin tekijään. Kohdenna ja mukauta vuorovaikutustasi sen mukaan, kenelle puhut.

• Työhaastattelussa:
Harjoittele etukäteen vastauksesi kysymykseen ”Kerro hieman itsestäsi”.

• Verkostoitumistilanteissa ja esim. excursioilla
Kun tapaat mielenkiintoisessa yrityksessä työskentelevän ihmisen, et ehkä halua kertoa, miksi haluat kyseiseen yritykseen töihin vaan haluat esitellä itsesi lyhyesti, ytimekkäästi ja muistettavasti.

• LinkedIn-profiilin summary-kohdassa:
Kerro lyhyesti kuka olet, mikä sinua kiinnostaa, miten sinuun saa yhteyden ja kerää tekstin loppuun asiasanoja, joilla voit tulla löydetyksi erilaisilla hauilla.

MIKSI TARVITSEN HISSIPUHEEN?

Hyvät kontaktit voivat tulla vastaan yllättävissä paikoissa ja tilanteissa. Teet varmasti vaikutuksen, kun esittäydyt tilanteessa luontevasti ja samalla tehokkaasti.

Kun tiedät tarvitsevasi pitchausta esimerkiksi työnhaussa, kannattaa hissipuhe miettiä ja harjoitella etukäteen. Harjoiteltu puhe on usein vakuuttava ja kertoo sinun valmistautuneen eli motivaatiostasi.

MILLAINEN ON HYVÄ HISSIPUHE?

Hyvä hissipuhe on luonteva, tiivis sekä helposti muistettava.

Mukauta hissipuhettasi tilanteen mukaan eli mieti, kenelle puhut ja mikä on tilanteessa tavoitteesi eli haluatko tehdä vaikutuksen työnhakijana vai kasvattaa verkostoasi.

Hissipuhe kannattaa rakentaa keskustelun aloittajaksi eli huomioi hissipuheesi pituus. Mieti itse, kuinka pitkään jaksat kuunnella toisen esitelmöimistä itsestään ja osaamisestaan.

Muista, että hissipuheen on usein tarkoitus olla osa vuorovaikutusta. Voit esimerkiksi esittää kysymyksen kuulijalle hissipuheesi lopuksi.

MITEN RAKENNAN HYVÄN PITCHIN?

• Kerro nykytilanteesi – mitä opiskelet tai missä työskentelet?

• Kerro taustastasi – mitä olet opiskellut, mitä tutkintoja sinulla on?

• Kerro osaamisestasi ja kokemuksestasi – mitä osaat ja missä olet hyvä? Esim. projektitaidot, johtamistaidot, raportointiosaaminen, kieliosaaminen. Tuo osaamisesi esille konkreettisten esimerkkien kautta.

• Kerro tavoitteistasi ja siitä, mitä haluaisit tehdä tulevaisuudessa – mitä taitoja haluaisit hyödyntää tai kehittää työssäsi? Miten osaamisesi olisi hyödyksi työnantajalle? Millainen työnkuva tai yritys kiinnostaa sinua?

SUOSITUIMMAT VIDEOMME

VIIMEISIMMÄT BLOGIPOSTAUKSET

Career Preference Utnyttja Career Preference-fuktionen som LinkedIn erbjuder. I Jobs-delen kan du berätta hurdana arbetsmöjligheter du söker, var
Det talas mycket om nyttan av ett stort LinkedIn-nätverk vid arbetssökning, men hur utvidgar man i praktiken sitt
Här kommer några tips som du kan använda för att enkelt hitta vad du behöver på LinkedIn. Via
Paljon puhutaan laajan LinkedIn-verkoston hyödyistä työnhaussa, mutta miten omaa verkostoa käytännössä laajennetaan? Entä miten ylittää henkinen julkaisukynnys ja